Isnin, 26 Disember 2022

Ms KIA vs Oyen & Si Kaki Ayat - Bab 3


Salam semua
Selamat membaca bab 3 yang secoet je ni
Note: unedited MSS
 

TERCENGANG Hayyan bila aku muncul tiba-tiba di hadapan mata dia. Tak sangka tembelang dia pecah agaknya.

“Hai, kenal lagi tak?” sapa aku dengan kening terangkat. Aku nak sangat angkat tangan aku sekali biar melekat dekat pipi lelaki itu tapi malas nak buat drama percuma depan orang ramai.

“Err … kenal … kenal.” Tergagap-gagap dia menjawab pertanyaan aku.

Aku usha perempuan yang tersenyum-senyum di sebelah Hayyan. Aku kenal semua adik beradik Hayyan. Baik yang lelaki mahu pun perempuan. And this girl ain’t one  of his sibling. 

She looks decent. Aku rasa dia tak tahu pun yang Hayyan sebenarnya sudah berpunya. Sudah bertunang.

“Tak nak kenalkan kepada I? Kekasih baru ye? What’s her name?” Aku lihat wajah perempuan itu bertukar rona. Blushing.

Err ….err …” Hayyan masih lagi tergagap-gagap.

“Siapa nama? Dah lama kenal dengan Hayyan?” Since Hayyan tidak mampu menjawab, lebih baik ajukan pertanyaan kepada perempuan itu.

“Qistina. Tak adalah lama sangat, lebih kurang setahun lebih.”

“Oh, wow! Lama juga setahun lebih, nampak macam dah rapat sangat ni, dah jumpa family Hayyan?”

Qistina tersenyum malu. Oh, sweet. Sweet yang buat hati aku merenyam sakit. Aku paksa bibir mengukir senyum lalu berpaling semula ke arah Hayyan.

“I thought you dekat outstation? So, tiga hari outstation awak tu berfoya-foya dengan perempuan lain?”

“Tiya, I can explain.” Hayyan menarik lengan aku, cuba menjarakkan aku daripada Qistina.

“What is there to explain? First, you lied about the outstation thing, second, this … she’s not your relative, right?”

“Abang, ada masalah ke?” Qistina datang menghampiri kami.

I hate to spoil your day, girl but … lelaki seperti Hayyan patut diberi pengajaran.

“Hayyan, macam ni….” Aku tanggalkan cincin daripada jari manis aku. Cincin risik dan cincin tunang yang diberikan lebih setahun yang lalu.

“Tolong pulangkan cincin ini semula kepada emak you. I think I am not fit to be her daughter-in-law.”

“Tiya …” Terkedu Hayyan. Dia sudah menggaru kepala.

“Qistina, he is all yours. Good luck.”

Perempuan itu kelihatan terpinga-pinga. Mungkin sedang cuba memahami keadaan dan situasi sebenar.

Aku? Aku malas nak semakkan fikiran. Penat! Baik aku buang sahaja lelaki bernama Hayyan itu daripada hidup aku.


Secoet je
Kepala tengah serabut 
Lagi-lagi nak hujung tahun
Banyak benda nak fikir
Pasti ada di antara pembaca juga mengalami sitiuasi yang sama
Jika ada, saya doakan semoga urusan anda dipermudahkan


0 comments:

Catat Ulasan

Komen pembaca yg comel...;p