Isnin, 5 Ogos 2013

Officially Yours - Bab 3

Salam Ramadhan,
Sorry, cerpen ni dah jadi panjanglah pulak. For those who waited, here it is - part 3. Maaf, sekiranya ada kekurangan dalam entry ni. Enjoy your Raya. Have a safe journey and may Allah bless. Last but not least, ampun maaf di atas segala yang terkasar bahasa dan menyinggung perasaan. Love, xoxo - see u in the next entries. 




Fariq Hatta sudah pun berada di sebelah aku, di bahagian tempat duduk pemandu. Dia menoleh menatap wajahku. Pandangannya yang menikam, buat jantung aku bagai mahu berhenti berdegup. Fasten your seat belt unless you want me to do it for you.
            Mata aku mengecil memandangnya.
Fariq Hatta mendekat, sambil tangannya cuba mencapai tali pinggang keledar. Tubuh badan aku spontan terdorong ke belakang, pantas tangan aku menarik tali tersebut sambil mengerling dia tajam. Geram.
Terjungkit sedikit kening dia sebelum membetulkan postur. Suit you.
“Encik Fariq, this is not a date. It’s more like me being abducted.” Ujarku bila kenderaan sudah mula bergerak.
Call it what you want.” Selamba jer dia berkata sambil memandu keluar dari hentian teksi.
“Urgh!” Aku melepaskan geram. Pandangan aku buang ke luar tingkap. Hati mendecit marah. Dia fikir dia siapa?
“Encik Fariq, kita nak ke mana?”
It’s a surprise.
“Saya tak boleh balik lambat.”
“Kenapa? Ada suami tunggu kat rumah ker?”
I am staying with my parents.
How old are you? Masih dalam jagaan family?” dia bertanya seolah-olah mengejek.
Of course! Selagi saya belum berkahwin, saya masih di bawah tanggung-jawab ibubapa saya.”
“Awak tak boleh buat keputusan sendiri? Nak balik lambat, nak keluar ke mana-mana?”
“Bukan sebab saya tak boleh buat keputusan sendiri, it’s about respect and trust. Saya tak boleh betray kepercayaan yang diberikan oleh keluarga saya. Don’t you? Or you don’t practice that.
“Erm..”
Sepi seketika. Aku jeling Fariq Hatta, dahinya berkerut-kerut. Agaknya sedang memikirkan sesuatu.
Tiba-tiba, dia menekan brek. Aku hampir terdorong ke depan impak tindakan mengejut Fariq Hatta. Kenderaan kemudiannya dibelok ke sebuah hentian rehat.
Tanpa mematikan enjin, Fariq Hatta memberhentikan kenderaan di salah sebuah ruang parkir. Dia membuka tali pinggang keledar yang dipakainya. Kemudian berpaling menghadapku dengan pandangan yang sukar untuk aku tafsirkan. Hati aku sudah debak-debuk, resah.


Jangan pandang aku begitu, Fariq Hatta. Aku meneguk air liur. Aku bisa cair!
“Bagi saya alamat rumah awak.”
Aku terkebil-kebil mendengarnya. Nak buat apa?

***

“Mak, ayah, ini bos Yaya. Encik Fariq Hatta.”
“Silakan masuk Encik Fariq.” Ayah bersalaman dengan Fariq Hatta.
“Tak perlulah berencik-encik dengan saya, pakcik, makcik.” Fariq Hatta menghadiahkan sebuah senyuman.
Aku sedikit terpana. Juga terkejut melihat tingkahlaku Fariq Hatta. Boleh jer berbudi bahasa. Ingatkan dah lupa adat resam dan budaya orang melayu.
“Langkah kananlah Encik Fariq hari ini. Emaknya si Yaya baru je habis memasak. Bolehlah menjamu selera dengan kami sekali.”
Aku pandang wajah Fariq Hatta, bimbang. “Tapi, Encik Fariq kata…”
“Kebetulan pula saya ni memang lapar.” Pantas Fariq Hatta memotong kata-kataku.
“Usai solat Maghrib, bolehlah kita makan sama-sama.”
Sekali lagi aku mencuri pandang Fariq Hatta, mahu tahu reaksinya tapi dia kelihatannya bersahaja. Entah apa yang aku harapkan aku pun tidak tahu.
“Kita solat berjemaah, boleh Encik Fariq?” pinta ayah.
To my surprise, Fariq Hatta nod. Sekarang, aku betul-betul keliru. Who is Fariq Hatta, really? Am I judging him too early?
Bila mak dan ayah menyusur ke bilik solat, Fariq Hatta kembali mendekati aku yang berada di belakang. Dia berbisik rapat di telingaku. “Jangan fikir kau dah terlepas, you still owe me one date.
Eeh! Dia ni sempat lagi! Aku mengetap bibir. Dia berlalu sambil meninggalkan aku dengan renungan mempersona. Ouch! How can I prevent myself to not falling in love with him further?


***

Aku mengemas meja dapur ketika mereka beransur ke ruang tamu.
“Terima kasih pakcik, makcik sebab sudi menjamu saya.” Kedengaran suara Fariq Hatta memecah suasana.
“Kami sekeluarga yang berbesar hati sebab Encik Fariq sudi menjejak kaki ke rumah kecil kami ni. Lagipun, masakan tu biasa-biasa saja. Masakan kampunglah katakan.” Mak aku pula yang buka mulut.


“Tak adalah makcik. Masakan makcik memang sedap. Dah lama, saya tak merasa masakan kampung sesedap itu.” Puji Fariq Hatta melangit. Mesti mak aku suka hati.
Fariq Hatta melepaskan pandangan ke arah aku yang sedang mengambil tempat di sebelah mak. Elok-elok aku duduk dia berdehem sebelum menyambung.
“Sebenarnya, saya datang ni ada hajat.”
Hah? Mataku sudah terbeliak. Hajat? Mak dan ayah sudah berbalas pandang sesama sendiri.
“Sebelum tu, pakcik dan makcik janganlah berencik-encik dengan saya. Seganlah saya. Panggil Fariq, atau Hatta pun sudah cukup.”
Aku teguk air liur bila bertembung mata dengan Fariq Hatta. Sungguh hati aku cuak ketika ini.
“Hajat apa yang Fariq maksudkan tadi?” Ayah sudah bertanya.
Hati aku berdebar-debar menanti ayat-ayat yang bakal keluar dari mulut Fariq Hatta, tertanya-tanya dengan permainan lelaki itu.
“Sebenarnya, saya nak minta kebenaran dari pakcik dan makcik. Esok, saya nak bawa anak pakcik ni outstation.”
Huh! Aku tarik nafas. Lega sedikit hati aku. Tapi, nanti dulu.. outstation? Apa? Bulat mata aku memandang Fariq Hatta. Berani sungguh dia?
“Ehem..ehemm… Pihak syarikat telah menghantar saya untuk membuat tinjauan tapak di utara Semenanjung selama dua hari. Saya perlukan Yaya untuk membantu saya di sana nanti.”
Bila masa pula aku jadi pembantu dia? Ayah kelihatan mengangguk-anggukkan kepala.
“Saya dah berbincang dengan Yaya tadi, tapi dia kata dia perlu dapatkan kebenaran dari pakcik dan makcik terlebih dahulu.”
“Aa…”  aku cuba bersuara tapi pantas dipotong Fariq Hatta.
“Pakcik dengan Makcik jangan bimbang, bukan kami berdua sahaja yang pergi. Setiausaha saya ada sekali. Yang paling penting sekali, saya akan jaga anak pakcik…” matanya tepat menikam mataku. “.. dengan sebaik mungkin.”
“Aa..” sekali lagi aku cuba membuka mulut tapi segera membatalkan niat bila melihat renungan tajam dari Fariq Hatta. Aku cuma mampu meneguk air liur.
“Kenapa Yaya tak cakap dengan ayah?”
Aku garu kepala. Nak cakap macam mana, kalau aku sendiri tidak tahu menahu tentang hal tersebut.
“Pakcik dengan Makcik tiada masalah kan? Ini nombor telefon saya dan setiausaha saya, kalau ada apa-apa kemusykilan.” Fariq Hatta menghulurkan sekeping kad.
“Kalau untuk tujuan bekerja, pakcik suami isteri tidak ada masalah. Pakcik izinkan. Insya-Allah anak pakcik ni pandai jaga diri.”
“Terima kasih, pakcik. Kepercayaan pakcik tak akan saya sia-siakan. Lagipun, pihak syarikat sangat-sangat menghargai anak pakcik ni. Dia seorang yang berbakat dan berpotensi. Dia boleh pergi jauh kalau diberikan peluang.”
Wow? Biar betul dia ni. Aku juga yang terpaku di situ.

***

Ketika menghantar Fariq Hatta ke keretanya semula.
Serious, what are you doing Fariq Hatta?”
Make you fall for me.
“Lepas tu, apa?"
We decide when you are in love with me.
Aku pejamkan mata sambil menghela nafas. Fariq Hatta, I am in love with you long before you know it. Tapi, kata-kata itu tidak terluah.
What’s this in for you?” soalku tidak puas hati.
Dia mengenyit mata sambil masuk ke dalam kereta. “It’s for you to figure out, dear.”
Argh! Aku benci bermain teka-teki.
Fariq Hatta menghidupkan enjin kereta. Sleep tight, Yasmin Hidayah. Please don’t over think. We have two days to sort all things out.
Ngee...
“Yasmin Hidayah, this is for you.” Fariq Hatta buat flying kiss kat aku sambil berlalu pergi.
Ouch! Eei… now I feel like I am dying inside. His smile. His eyes. His look. Those butterflies in my stomach keep on fluttering. Don't do this to me, Fariq Hatta! You are driving me insane...sigh!


4 comments:

melati shafika berkata...

a bit rushing kan? nanti saya betulkan.

arifuka kashirin berkata...

nk lagi..:D

rahsia hatiku berkata...

nak lagi.. pleassee

Unknown berkata...

Yuhuuuu.... X abes lg... Hwaaa.... Wat la novel lg best tau....:)

Catat Ulasan

Komen pembaca yg comel...;p