Ahad, 16 September 2012

Cerpen: Tak Ingin Pergi


“Masa macam ni lah motor ni nak buat hal!”
Sekali lagi Juhaida cuba menghidupkan motor, tapi masih tidak berhasil. Haish! Rasa macam nak tendang jer motorsikal cabuk itu. Dia memandang jam tangan. Sudah pukul 8.30 pagi.
Pukul berapalah agaknya aku akan sampai kat pejabat. Keluh Juhaida sambil mengembalikan tongkat motor ke tempat asal. Dia mula melangkah perlahan sambil menolak motorsikal tersebut.
Pin! Pin! Bunyi hon kereta menyapa. Juhaida buat pekak.
Tak pernah nampak perempuan tolak motor ker? Marah Juhaida dalam hati melihat kelibat kenderaan yang membunyikan hon tadi. Bergerak melepasinya.
Jauh lagi ker bengkel motor ni? Juhaida mengesat peluh yang mula menitik. Rasa macam dah sejam dia mengheret motorsikal itu padahal jarak dia dari tempat tadi tidak sampai 10 meter pun lagi.
Pon! Pon! Sekali lagi bunyi hon kenderaan menerpa gegendang telinga. Kali ini sebuah lori. Lelaki yang duduk di sebelah pemandu melontarkan segumpal kertas ke arah Juhaida. Sempat lagi lelaki itu buat isyarat telefon kepadanya.
Adus!! Takkanlah mamat tu campak kertas yang bertuliskan nombor telefon? Agak-agak le pun kalau nak mengorat. Juhaida buat muka. Nak saja dia tunjuk jari kalau tidak memikirkan tata susila diri sebagai seorang yang berhemah.
Cheh! Berhemahlah sangat! Kutuk Juhaida pada diri sendiri.
Juhaida berhenti seketika ketika dia tiba di sebuah lereng bukit berhampiran dengan tapak pembinaan sebuah kawasan perumahan baru. Melepaskan lelah. Kelihatan sebuah kereta mewah tersadai di tepi jalan. Dia seperti pernah melihatnya tapi di mana, ya? Hmm… Entah siapa pemiliknya. Terdetik juga di hati Juhaida untuk mengetahuinya.
Juhaida meneruskan semula perjalanan. Dia meninjau kereta mewah tadi ketika melewatinya. Tidak kelihatan pula sesiapa berada di dalam kenderaan tersebut. Hmm…mungkin pergi membuang hajat kut? Atau mungkinkah dia seorang pembunuh bersiri yang sedang menunggu mangsa di sebalik semak samun berdekatan. Juhaida pandang keliling. Memang kawasan itu kelihatan sunyi sedikit. Hati Juhaida jadi cuak sedikit.
Kenapalah minda ini suka sangat berfikir yang buruk-buruk. Cepat-cepat Juhaida menolak motor yang dirasanya itu semakin lama semakin berat.
Pin! Pin! Pon! Pon!
Haish! Ada lagi! Kalau berhajat hendak membantu tak apalah juga! Juhaida julingkan mata sambil menyingsing lengan baju kurung yang dipakainya.
Pin! Pin! Lagi sekali kenderaan itu membunyikan hon.
Juhaida berhenti seketika. Berfikir sama ada dia patut menoleh atau sebaliknya. Pilihan? Sebaliknya, dia teruskan juga melangkah.
Tidak sampai sepuluh langkah, kenderaan yang membunyikan hon tadi memotong Juhaida dan berhenti betul-betul di hadapan gadis tersebut.
“Opocot! Mak engkau!” Sempat lagi Juhaida melatah terkejut.
Seorang pemuda berkaca mata hitam keluar dari bahagian duduk pemandu. T-shirt putih dan seluar jeans lusuh membaluti tubuh badannya yang agak sasa.
Apahal?! Nak culik aku kah? Juhaida berundur sedikit ke belakang.


“Motor rosak?” tanya pemuda itu bila dia tiba di hadapan Juhaida.
“Tak! Saya memang saja suka-suka tolak motor ni.”
Pemuda itu tersengih. “Boleh saya bantu?”
“Awak pomen ker? Kerja kat bengkel motor?” Juhaida kerling kenderaan yang dibawa pemuda itu. Oh! Baru dia perasan yang kenderaan itulah yang tersadai di tepi jalan tadi. Jadi dia pemilik kereta mewah itu?
“Tak! Tapi saya kenal orang yang boleh repair motor awak ni.”
Boleh caya ker mamat ni? Juhaida pandang atas bawah. Dahinya berkerut seketika. Macam pernah nampak, tapi di mana ya?
“Kenapa?” Pemuda itu menggaru dagunya.
Juhaida menggeleng, tidak menjawab.
“Saya call orang saya, biar mereka angkat dan bawa motor awak ke bengkel.”
“Habis saya macam mana?”
“Awak naiklah kereta saya.”
Kening Juhaida terjungkit sebelah. Boleh percaya ke mamat ni? Sekali lagi dia mengerling kenderaan yang dipandu pemuda itu. Kali ini pandangannya difokuskan pada nombor pendaftaran kenderaan tersebut. Plat dua angka?

***

Kereta itu meluncur laju. Lagu Bruno Mars kedengaran berkumandang dari pemain cakera padat. Sekali-sekala kedengaran suara pemuda itu turut sama mendendangkan lagu berjudul ‘Lighters’ itu.

This one’s for you and me, living out our dreams
We’re all right where we should be
Lift my arms out wide I open my eyes
And now all I wanna see
Is a sky full of lighters
A sky full of lighters

Juhaida menoleh ke arah lori kecil yang sedang mengekori kereta mewah itu. Motorsikal miliknya berada di atas belakang lori kecil tersebut.
“Motor awak selamat,” tegur pemuda bernama Faiz Daniel itu sambil melirik ke arah Juhaida.
Juhaida pandang ke depan semula. Dia mengambil telefon bimbitnya lalu mula mendail.
Call siapa?”
“Bos saya,” beritahu Juhaida jujur.
“Ok.” Faiz Daniel segera mengecilkan volume pemain cakera padat tersebut. Dia tidak mahu mengganggu perbualan antara seorang pekerja dan majikannya.
Beberapa ketika kemudian telefon bimbit dimatikan.
Mr. Saw kata apa?”
“Hah?”
“Bos awak? Mr. Saw ‘kan?”
Berubah sedikit riak di wajah Juhaida. “Macam mana awak tahu?”
Pemuda itu tersenyum cuma, tidak menjawab. Mungkin selama ini gadis itu tidak pernah perasan akan kehadiran dirinya. Haruskah aku berbuat sesuatu? Nay, let the things flows naturally. If it is meant to be, it’s meant to be.

**

Faiz Daniel pandang keliling bengkel motorsikal tersebut. Menunggu tuan punya kedai. Sudah setengah jam lebih dia berada di situ tapi batang hidung pemilik bengkel tersebut belum juga kelihatan.
Sabar Daniel, sabar! Tidak berapa lama kemudian seorang pemuda berbangsa cina terkocoh-kocoh mendapatkan Faiz Daniel.
“Lama tunggu bos?”
“Siapa bos ni?”
“Bos lah, siapa lagi?”
“Alex. Janganlah panggil saya bos. You yang jadi tauke, you lah bos.”
You pun bos maa…”
 Faiz Daniel ketawa sambil menggelengkan kepala.
“Nah.” Sejumlah wang diserahkan kepada pemilik bengkel motor tersebut. “You biar motor amoi ni lama sikit kat sini.”
Lebar benar senyuman Alex ketika menerima wang tersebut. Siapa tak suka dapat wang berganda, satu dari pemilik motorsikal yang ingin motorsikal miliknya dibaiki dan satu lagi dari pemuda yang mahu motorsikal itu lebih lama berada di bengkel tersebut.
Pelik! Pelik! Fikirnya. Tapi itulah bila sudah jatuh cinta, apa-apa pun boleh. Cinta mautlah katakan.
Petang itu.
“Tauke! Motor wa sudah siapkah?” sudah dua hari motornya itu berada di bengkel. Rasa macam patah kaki pula.
“Motor lu sudah manyak lama, susah sikit mau bikin.”
“Apa yang rosak tauke?”
“Nanti, bila sudah siap, wa call sama lu,” balas Alex tanpa menjawab soalan yang dikemukakan Juhaida.
“Aisey, banyak lama lagi kah? Saya mau pergi kerja macam mana?”
“Lu angkat motor baru lah moi, suruh you punya pakto beli untuk lu.”
“Saya mana ada pakto.”
“Lu carilah satu.”
“Banyaklah lu.”
“Itu bukan you pakto ka?”
Juhaida segera menoleh. Kereta yang dipandu Faiz Daniel berhenti di hadapan bengkel.
“Hi Alex!” Faiz Daniel angkat tangan sebaik sahaja dia keluar dari perut kereta.
“Cik Juhaida? ‘Kan saya dah minta Cik Juhaida tunggu saya. Biar saya bawa Cik Juhaida.” Pemuda itu melurut rambutnya ke belakang.
Juhaida diam sahaja.
“Alex? Motor ok?” Faiz Daniel pura-pura bertanya.
“Belumlah bos!”
“Berapa lama lagi baru boleh siap?”
“Kena tunggu spare-part lo..satu minggu jugalah.”
“Satu minggu?” Juhaida teguk air liur.
“Takpe, jangan susah hati. Mari saya hantar awak balik.”
“Tapi?”
“Tak ada tapi-tapi. Biar Alex baiki motor awak, bila dah siap nanti kita datang ambil. Lagipun seminggu jer kan?”
Dengan hati yang berat Juhaida menapak menuju ke arah kereta Faiz Daniel. Sebaik sahaja Juhaida masuk ke dalam perut kereta, Faiz Daniel mengenyitkan mata pada Alex.


**

Jari-jemari Juhaida menggeletar ketika mengira wang yang diberikan oleh pelanggan bank itu. Selalunya dia tidak begitu. Tapi entah kenapa, pelanggan yang seorang itu sejak akhir-akhir ini sering membuatkannya jadi gemuruh.
Wang itu dibilang sekali lagi.
“Kenapa Cik Juhaida? Kurang ker?”
Juhaida menggeleng kepala sambil cuba mengukirkan senyuman. Mata milik pemuda itu bertembung dengan matanya membuatkan jantungnya berdegup kencang. Bahaya ni! Bisik hati Juhaida tidak keruan. Cepat-cepat dia melarikan pandangannya lalu meletakkan wang tadi ke dalam mesin pengira automatik.
“Saya tunggu Cik Juhaida petang nanti.” Faiz Daniel mengenyitkan mata ketika Juhaida menyerahkan resit deposit kepadanya.
“Aa..”
“Jangan buat-buat lupa.” Belum sempat Juhaida berkata sesuatu, Faiz Daniel sudah berlalu meninggalkan kaunter.
Juhaida mengeluh.

***

Kereta yang berhenti di belakang garisan kuning itu sengaja mengagah-agah Juhaida yang hendak melintas jalan. Tidak ada pejalan kaki lain ketika itu cuma dia seorang. Juhaida gigit bibir. Dia boleh melihat kelibat seorang perempuan yang sedang memarahi si pemandu yang sedang mengacahnya tadi.
Lampu untuk pejalan kaki masih lagi hijau. Cepat-cepat dia menapak, bukan untuk ke seberang jalan. Tapi ke arah kereta yang suka-suka mempermainkan dirinya.
Tok! Tok! Tok! Juhaida mengetuk cermin tingkap yang ditinted sedikit gelap itu. Cermin tingkap diturunkan. Wajah seorang pemuda yang berkaca mata hitam terjengul di sebaliknya. Senyuman terukir di bibir.
“Kau apahal?”
“Maafkan dia kak, dia memang…” Wanita yang duduk di sebelah pemandu yang menjawab.
Lelaki yang masih lagi tersenyum mengusik itu menanggalkan kaca matanya. Hampir tersembul biji mata Juhaida memandang si pemilik wajah itu.
“Apa khabar Cik Juhaida?”
“Faiz Daniel?”

***

Juhaida menghirup air teh yang baru dihantar oleh pekerja restoran. Dia menyambung semula suapan yang terhenti.
            “Awak tak nak makan ker?” Juhaida bertanya bila nasi yang berada di dalam pinggan Faiz Daniel masih tidak terusik.
            Faiz Daniel tidak menjawab. Dia masih leka memandang Juhaida.
“Encik Hamdan tu siapa dengan awak?” tanya Juhaida.
“Hah?”
“Encik Hamdan?”
“Encik Hamdan tu aa…err..saya sebenarnya pekerja dia.”
“Tapi, selalu Encik Khairul yang buat kerja bank-in duit dan print statement kalau Encik Hamdan tak ada.”
“Encik Khairul dah tak keluar office dah. Saya menggantikan tempat dia.”
“Ooh! Tapi kereta mewah yang awak bawa tu, bukan kereta Encik Hamdan ker?”
“Memang pun, saya ni kira macam driver cum PA.
Juhaida mengangguk kecil.
“Habis, awak bawa-bawa kereta  tu bos awak tak marah ker?”
“Saya kan tengah buat kerja.”
“Tapi, sekarang kan dah habis office hour. Bukan awak kena pulangkan balik kereta ni ker?”
“Err…”
“Lain kali kalau awak nak ajak saya keluar, janganlah guna kereta bos awak. Saya seganlah. Nanti kalau bos awak terserempak dengan kita macam mana?”
“Ok.  Lain kali saya bawa kereta lain.”

**

Telefon di meja chief cashier berdering-dering tak berhenti sejak dari tadi. Lepas satu, satu. Kalau tak tahan, memang boleh naik pressure jadinya.
            “Juhaida, your call.” Laung Mr Saw dari belakang kaunter.
            Juhaida bangun dan mengambil gagang telefon dari Mr Saw.
“Juhaida speaking.”
“Juhaida, I miss you.
Berderau darah Juhaida mendengarnya. Wajah Mr Saw dipandangnya. Bimbang kalau-kalau suara si pemanggil boleh sampai ke pendengaran ketuanya itu. Lebih bimbang kalau kata-kata yang disampaikan itu menjadi bahan di kemudian hari.
“Daniel jangan main-main. Saya tengah bekerja ni.” Suara Juhaida kedengaran separuh berbisik.
Hmm.. sexy whispers.”
“Daniel?”
Meet me this evening?”
“Tak boleh janji.”
“Saya akan tunggu.”
“Daniel, saya tengah bekerja ni.”
Promise me, you are going to meet me today. Kalau tak, I tak nak letak phone ni.”
“Haish! Yelah! Ok, bye!” Juhaida meletakkan gagang.
Sebentar kemudian telefon berdering lagi.
“Juhaida, your call.
Juhaida pandang Mr Saw yang sedang mengajukan gagang telefon. Dahinya sudah berkerut tidak senang.
“Hello?”
“Aida, promise?”
“Daniel?”
You will keep your promise?”
Okay… Promise!

**

Bayu senja berhembus lembut. Suasana di tepi pantai agak suram. Pengunjung semakin berkurangan. Mungkin kerana waktu siang sudah tiba ke penghujungnya.
“Aida, I have something to tell you.”
“Apa dia?” tanya Juhaida sambil kakinya menguis pasir yang memutih itu.
I have a secret. The truth about who I am.
“So? Kita bukan ada apa-apa pun kan? Kalau awak nak simpan, simpanlah rahsia tu. Saya tak kisah.”
“Tapi, saya kisah.”
Juhaida mengerutkan dahi.
“Betul.” Faiz Daniel mencapai jemari Juhaida.

Juhaida pandang jari-jemarinya yang berada dalam genggaman Faiz Daniel. Dia meneguk air liur. Hatinya berkocakan, kenapa dengan pemuda itu?
“Aida, I think I am falling for you.
Juhaida angkat muka. Dia menatap wajah Faiz Daniel cuba mencari kejujuran di sebalik kata-kata pemuda itu sebentar tadi. Dia meneguk air liur lagi. Serius? Dengan perempuan macam aku?
I am falling for you, and I can't bear this feeling anymore,” semakin lama semakin kuat Faiz Daniel menggenggam jari-jemari Juhaida. “I want you badly. Really bad that I don’t want this secret that I kept from you will make us apart.”
            Hati Juhaida bergetar hebat. Tapi untuk membenarkan hatinya leka dengan pengakuan pemuda itu, dia sedikit ralat. Dia tidak mahu pemuda itu menyimpan harapan. Apahal pulak ni? Awak dah buat salah dengan saya ker?”
Kinda.”
“Okey? Then, spill it out.”
“But, you have to promise me that it won’t affect our relationship whatever this relationship means to you.”

**

Sejak mengetahui Faiz Daniel itu sebenarnya anak kepada Encik Hamdan dan bukan seorang pemandu cum pembantu peribadi seperti yang diwar-warkan kepadanya sebelum ini, Juhaida seboleh-bolehnya mengelak dari terus bertemu dengan pemuda itu.
Manalah pantas untuk dia berteman dengan anak pemilik syarikat yang agak besar dan tinggi reputasinya. Ibarat enggang dan pipit. Lagipun siapalah dia? Entah-entah cuma salah seorang spare-part dari berpuluh-puluh, mungkin juga lebih antara gadis-gadis yang pernah keluar dengan pemuda itu. Orang-orang berada dan berkocek penuh ‘kan selalunya begitu.
Sungguhpun begitu, jauh di sudut hati dia sebenarnya merindui pemuda itu. Rindu pada perhatian yang diberikan pemuda itu kepadanya. Rindukan kehadiran pemuda itu di sisinya. Pada tawa dan lawak jenaka pemuda itu. Pada senyuman dan lirikan matanya. Segala-galanya tentang Faiz Daniel.


Tanpa sedar dia mendail nombor telefon bimbit milik lelaki tersebut.
“Hello, siapa ni?”
Suara Juhaida bagai tersekat di kerongkong tatkala mendengar suara itu. Segera dia mematikan talian. Matanya dipejamkan sejenak. Menghapus segala resah yang bertandang.
Seketika kemudian telefon bimbitnya pula yang berbunyi. Dia menekan punat hijau tanpa memandang paparan skrin.
“Juhaida?”
Berderau darahnya mendengar suara itu. Segera dia mematikan talian. Kali ini dia menutup suisnya sekali. Dia menghela nafas panjang. Sungguh dia rindu tapi apakan daya.
Dia bukan jodoh aku. Begitu juga aku bukan jodoh untuk dia. Walau pun aku tak ingin pergi dari cintanya tapi aku harus melepaskannya. Itu takdir cinta aku. Itu takdir cinta aku. Juhaida menyeka air mata yang mengalir.

**

Faiz Daniel meraup wajahnya. Dia pasti panggilan yang diterimanya sebentar tadi tidak lain dan tidak bukan adalah dari gadis yang dirinduinya selama beberapa bulan ini.


Juhaida. Ke mana awak menghilang? Tahukah awak betapa saya terseksa? Betapa saya merindu. Betapa diri ini ingin sekali menatap wajahmu. Melihat senyumanmu. Mendengar suaramu. Mendengar patah-patah bicara yang keluar dari dua ulas bibirmu.
Juhaida, sampainya hati awak. Tidakkah ada sekelumit pun rasa belas pada diri ini? Pemuda itu memandang langit malam. Hatinya masih lagi sarat dengan rasa cinta dan rindu walaupun sudah lapan bulan gadis itu menghilangkan diri.
Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Faiz Daniel segera menekan butang hijau bila melihat nombor yang tertera pada paparan skrin.
“Dah jumpa bos.”
“Ok. SMSkan alamatnya pada saya.” Setelah berkata begitu, dia mematikan talian. Faiz Daniel menghela nafas panjang. Nafas lega sebenarnya.
Syukur, Alhamdulillah. Akhirnya. Mudah-mudahan pencarian ini tidak sia-sia. Aku mohon padaMu. Aamiin.

**

Bagai nak luruh jantungnya bila lelaki itu berada di hadapan pintu rumahnya. Bagaimana dia boleh menjejak aku? Peluh dingin sudah merecik di dahi.
“Siapa tu Aida?” suara ibu Juhaida kedengaran dari dapur.
“Tak nak jemput saya masuk ker?”
“Aa…err..” ingin sahaja Juhaida menangis bila melihat wajah itu yang kini dihiasi dengan jambang halus. Ada rasa sebak hadir menyerang kalbu.
“Aida?” panggil ibunya lagi.
“Kawan Aida, mak,” balas Juhaida.
“Kenapa biar dia kat luar, jemputlah dia masuk. Hujan kat luar tu.”
Juhaida masih memegang daun pintu ketika ibunya memunculkan diri.
“Kawan Aida?”
Faiz Daniel mengangguk lalu bersalaman dengan ibunya Juhaida.
“Jemputlah masuk.”
“Anak, minum kopi?”

**

Kopi yang dihidangkan dibiarkan di atas meja. Matanya masih lagi melekat pada seraut wajah milik gadis yang membawa pergi hatinya. Meninggalkan lara.
“Kenapa lari dari saya?”
“Siapa yang lari dari awak?”
“Kalau bukan, kenapa minta tukar ke cawangan lain?”
“Itu, atas permintaan pihak atasan.”
“Hmm…habis tu kenapa tukar tempat tinggal pula.”
“Saya nak duduk dekat dengan mak.”
“Nombor handphone?
Handphone lama hilang, terpaksa tukar baru.”
“Betul ni?” Pandangan mata Faiz Daniel begitu menusuk kalbu. Lambat-lambat Juhaida mengangguk.
“Betul ni? Betul semua ini bukan kerana awak ingin melarikan diri dari saya?” sekali lagi Faiz Daniel bertanya sedikit lirih.
Juhaida pejamkan mata. Hendak memandang wajah pemuda itu lebih lama rasa tidak sanggup.
“Kenapa? Bukankah awak juga mempunyai perasaan yang sama seperti saya?”
Juhaida diam.
“Awak yang selalu buat miss call tu kan?”
“Awak hendak menidakkannya? Awak nak saya call nombor ni?” diunjukkannya nombor telefon tersebut.
Juhaida menunduk. Dia rasa tidak mampu lagi menahan sesak di dada. Selama ini dia sebenarnya sudah kalah pada perasaan dirinya sendiri.
Faiz Daniel berjeda. Dia menarik nafas dalam-dalam.
“Juhaida, saya tak ingin pergi dari awak. Saya juga tak ingin awak pergi dari saya. Saya harap pencarian saya ini berakhir di sini. Saya tidak mahu awak lari dari saya dan yang penting dari perasaan awak sendiri.”
I am asking you, forget my family. Forget where I come from. Just think of me. Think of this person that sitting right in front of you. This person, who is missing you very much.. Who is madly in love with you..
Faiz Daniel berjeda lagi sebelum meneruskan dengan suara yang separuh berbisik. “Honestly, do you love me too? Like I do?
Mata Juhaida sudah berkaca-kaca. Rasanya air mata yang bergenang itu, menunggu masa untuk tumpah sahaja.  
“Juhaida, please tell me. Dengan tulus ikhlas, dari hati awak katakanlah yang sebenar-benarnya.”
Juhaida pandang wajah Faiz Daniel yang kelihatan begitu sedih dan sebak. Air matanya terus jatuh menitis. Dia tidak mampu membohongi kata hatinya yang sebenar.
“Saya..”
Mereka bertentang mata. Ada rasa getar mengalir mengusik jiwa, berkongsi segenap rasa cinta dan rindu yang terpendam.
“Saya.. saya tak boleh lupakan awak, Faiz Daniel.”
Faiz Daniel meraup wajahnya sebelum menghembus nafas yang panjang. Kalau diikutkan hati mahu sahaja dia memeluk gadis itu ketika itu juga tapi dia sedar akan batasan agama yang perlu dipatuhi. Sebentar kemudian dia mengeluarkan telefon bimbit untuk membuat panggilan. Satu panggilan penting.
“Pa, I found my missing bride already. I am ready to get married.”
Juhaida pandang wajah Faiz Daniel yang sudah bertukar sedikit ceria. Ibu Juhaida yang sedari tadi tidak ikut sama dalam perbincangan tiba-tiba muncul dari dapur dengan sepinggan kuih keria.
“Makanlah nak, kuih ni, Ini saja yang mampu makcik sediakan,” pelawa ibu Juhaida.
“Makcik, Ahad ni makcik sekeluarga ada apa-apa hal tak?”
“Tak ada rasanya. Kenapa ya?”
“Kalau begitu, saya akan hantar rombongan meminang anak makcik hari Ahad ni.”
“Hah?” terlopong ibu Juhaida mendengarnya.
“Daniel?” Juhaida sendiri ternganga.
I am dead serious. Awaklah insan itu yang membuatkan saya tak ingin pergi.”