Sabtu, 14 Januari 2012

Demi Cinta Juita - Bab 2


TATKALA mendengar ura-ura dia hendak disatukan dengan Tengku Izuddin semalam, Azryn Zafira diserbu rasa marah. Bukanlah dia hendak mengenepikan hak kedua-dua orang tuanya tapi kenapa Tengku Izuddin? Mendengar nama itu pun sudah cukup untuk membuahkan rasa benci apatah lagi untuk hidup sebumbung dengannya?
Dia bukan tidak kenal siapa Tengku Izuddin yang pernah suatu ketika dulu bertakhta dihatinya. Tapi itu sejarah silam, sejarah yang dia tidak ingin mengulangi walau diberi peluang seribu kali. Cukuplah hanya sekali itu, kalau boleh dia mahu kisah itu terus berkubur begitu saja.
Bagaimanapun untuk mengelak dan membuang Tengku Izuddin terus dari hidupnya, mungkin bukan sesuatu yang mustahil cuma agak sukar. Memandangkan ayahnya Datuk Ma’asud dan ayahnya Tengku Izuddin, Tengku Iksham itu sudah lama bersahabat baik. Jadi, mahu tidak mahu dia terpaksa berhadapan juga dengan lelaki yang terkenal dengan sikap womanizer - nya itu.
Semalaman dia berfikir, berusaha mencari ikhtiar dan jalan agar usul jodoh itu dapat dielakkan. Seboleh-bolehnya dapat dihalang daripada terus menjadi kenyataan. Peluang yang dicari-cari akhirnya tiba ketika sesusuk tubuh yang menarik perhatiannya pagi itu, mengingatkan dia pada jalan keluar untuk masalah jodoh yang mengganggu benaknya dari semalam. Tiba-tiba idea drastik yang logiknya tidak ada menerpa menguasai akal fikiran.
Mungkin dia orang yang sesuai untuk peranan tersebut. Tubuh badan agak sasa dengan ketinggian yang sesuai serta rupa paras yang agak menarik. Cuma perlu memperbaiki penampilannya sedikit. Ah! Masa sudah suntuk untuk dia mencari idea yang lebih bernas, buat masa ini itu sahaja yang terbaik boleh difikirkannya. Tawaran RM2 ribu itu untuk ujian pertama.
Pada mulanya dia agak cuak jika lelaki tersebut menolak tawaran tersebut. Jika lelaki itu menolak hancur punahlah segala rancangan yang dibina. Dia bernasib baik kerana lelaki itu bersetuju untuk menerima tawaran tersebut sekaligus melegakan hatinya yang gundah sejak semalam lagi. Dia ingin dan perlu bertindak lebih pantas mendahului rancangan orang tuanya dan keluarga Tengku Izuddin.
Seandainya lelaki itu berjaya melepasi ujian tersebut, dia sudah berkira-kira untuk menawarkan kontrak dengan upah yang lebih lumayan. Menurut firasatnya, kisah itu tidak mungkin akan berakhir di bilik conference sahaja dan dia mahu bersedia untuk segala kemungkinan yang bakal berlaku.
“Maaf, cik Zafira… Saya ingatkan setakat ini saja urusan kita. Bukankah ini cuma one time offer sahaja?” Kay jadi sedikit bimbang setelah mengetahui perempuan itu sebenarnya merupakan anak kepada salah seorang ahli perniagaan yang berjaya dan agak terkenal di kota metropolitan itu. Bukannya bimbang akan status perempuan tersebut tapi bimbangkan penglibatannya itu bakal mendedahkan dirinya kepada umum yang secara tidak langsung membawanya kepada perkara yang selama ini cuba dielakkan.
Terkejut juga Kay ketika diperkenalkan kepada lelaki yang digelar Babah oleh Azryn Zafira tadi. Rupa-rupanya ayah Azryn Zafira merupakan seseorang yang amat dikenali dalam bidang perniagaan.
Sangka Kay, Azryn Zafira cuma ingin menggunakannya untuk mengusir lelaki hidung belang yang mengganggu hidup cik puan yang bertubuh kurus melidi persis model itu cuma ketinggiannya agak terbatas berbanding dengan model-model yang sedia ada. Kalau dari segi rupa-paras, Azryn Zafira boleh dikategorikan seorang yang berwajah menarik, manis dan memikat.
“Kontrak?” Terangkat kening Kay ketika ditujukan tawaran kedua sebaik sahaja mendapat imbuhan untuk tawaran yang pertama.
“Enam bulan sebagai kekasih awak?” Dari sehari dipanjangkan menjadi enam bulan pula. Masalah apalah yang sedang kau jebakkan diri kau, Kay?
“Awak percaya dengan kontrak ini, awak boleh selesaikan masalah awak?” Dia bertanya kepada Azryn Zafira yang sedang menyisip air mineral setelah menuangkannya ke dalam gelas kaca.
“Sekurang-kurangnya saya mencuba,” balas Azryn Zafira bersahaja.
“Sebelum saya bersetuju, saya rasa saya berhak untuk mengetahui sebab dan puncanya awak perlu melakukan semua ini. Selain daripada jawapan yang ini semua ada kaitan dengan hidup dan mati awak.”
Pelbagai soalan yang perlukan penjelasan sedang berlumba-lumba mencari tempat di mindanya. Pada hemat Kay, sekiranya dia mahu turut serta dalam permainan yang dicipta Azryn Zafira itu sekurang-kurangnya sedikit info perlu untuk dia mendapat sedikit gambaran akan hala tuju dan arah permainan tersebut. 
“Sekiranya saya membuka rahsia itu, adakah awak akan bersetuju?”
“Hmm, saya akan fikirkan itu kemudian.” Kay menarik nafas perlahan.
Akhirnya Azryn Zafira menceritakan segala kemushykilan yang bermain di minda secara ringkas. Dia tidak mahu terlalu transparent kepada Kay yang baru dikenali tidak sampai sehari itu.
“Kenapa tidak awak berterus terang kepada ayah awak, bukankah itu lebih mudah?”
Azryn Zafira menggeleng-gelengkan kepala. Kalaulah semudah itu.
“Awak belum kenal ayah saya lagi. Dia seorang yang amat komited dengan perniagaannya dan sangat mementingkan tali persahabatan. Lagipun ayah tak tahu yang saya sudah terlebih dahulu mengesan rancangan mereka untuk menjodohkan saya dengan Izuddin.”
“Apa masalah awak dengan Tengku Izuddin sebenarnya?” Terbayangkan kembali wajah berang Tengku Izuddin ketika dia diperkenalkan kepada mereka tadi.
Bagi Kay, Tengku Izuddin tidak ada apa yang kurang. Segak, ada rupa ada gaya, berkedudukan dan berharta. Mungkin sikap dan attitude yang agak menjengkelkan itulah kelemahan utamanya.
Azryn Zafira terdiam seketika, agak keberatan untuk membicarakan isu tersebut kepada Kay. “Cukuplah kalau saya katakan yang dia adalah manusia yang paling jijik yang pernah saya kenal selama hidup saya.”
Kay segera melirik ke arah Azryn Zafira.
“Saya tidak mahu dia jadi jodoh saya walaupun dalam dunia ini sudah tidak ada lelaki lain selain dari dia. Tidak dalam sejuta tahun pun.”
Huh?! Nampaknya ada sejarah di antara mereka berdua, fikir Kay.
“Baiklah, tapi bagi saya masa sehari untuk memikirkan tawaran awak,” ujar Kay sambil melurut rambutnya ke belakang. Segera dia bangun dari duduk. Sudah tiba masa untuk dia beredar.
“Saya hantar awak balik.”
“Tak apalah cik Zafira, saya datang naik motor.”
“Ooh!”
“Kalau ada apa-apa, cik Zafira boleh hubungi saya. Ini nombor telefon saya.” Kay menulis nombor telefon bimbitnya pada sehelai kertas kecil sebelum menyerahkannya kepada Azryn Zafira.


“Kalau tidak apa-apa lagi, biarlah saya beransur dulu.” Kay sudah bangun dari duduk.
Azryn Zafira terlebih dahulu menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengan Kay.
Nice knowing you, saya harap lepas ini hubungan kita tidak akan terputus begitu sahaja.” Azryn Zafira berkata sambil mengukir senyuman manis.
“Walaupun, saya mungkin menolak tawaran awak?”
“Ya, tapi awak belum lagi memberikan keputusan yang muktamad tentangnya ‘kan?”
Kay diam sejenak sebelum mengangguk perlahan mengiyakan kata-kata Azryn Zafira.
“Lagi satu saya nak tanya awak.”
 Tombol pintu tidak jadi dipulas Kay. Dia menanti.
“Awak memang bekerja dengan syarikat penghantaran express ke?”


   

0 comments:

Catat Ulasan

Komen pembaca yg comel...;p