Jumaat, 20 November 2015

Cerpen: Crush 3 Hari - Part 1 (Almi)



Almi aka si pengirim Sticky Notes

PANDANGAN aku labuhkan kepada seraut wajah milik perempuan yang sedang mencuka itu. Bibir mungil itu kelihatan berdecit-decit memecah hening pagi. Walaupun tidak kedengaran butir-butirnya dengan jelas tapi aku sudah boleh mengagak yang dia sedang meroyan tentang hal kerja.
Pagi Isnin, siapa yang tidak? Kecuali mereka yang benar-benar workaholic. Hinggakan masa cuti pun masih mahu meluangkan masa di pejabat. Tapi siapalah aku untuk menghakimi, mungkin sahaja mereka lebih suka menghabiskan masa di tempat kerja berbanding merewang tidak tentu hala.
Perempuan berkemeja biru gelap dan berlengan panjang itu memakai selendang berwarna senada cuma tonanya lebih lembut. Dia sedang merenung skrin komputer umpama hendak ditelannya monitor itu kalau mampu. Sesekali kedengaran merengus geram. Dia langsung tidak sedar yang aku sedang ralit memerhatikan tingkah laku dia. Comel saja melihat tingkah dia sejak semalam. Buat tangan aku gatal melekatkan sticky notes itu pada badan tetikus yang terdampar di atas meja milik dia.

Aku kerling sekilas Cik Tantrum yang sedang membaca nota yang aku tinggalkan. Dahinya kelihatan berkerut-kerut. Serius nampak comel. Aku tersenyum sedikit bila dia menoleh ke arah kiri dan kanan. Agaknya tertanya-tanya siapa punya onar. Sengaja aku buat-buat sibuk, menelaah komputer milik kakak yang sedang aku kendalikan sekarang ini.
Cinta pandang pertama ke? Entahlah. Tapi, sungguh. Ada sesuatu yang menarik tentang dia yang sukar untuk dijelaskan. Terasa seperti jiwa diseru mendekati dia. Kenapa ya? Mungkinkah dia yang aku cari selama ini? Yang Tuhan ciptakan untuk aku, yang bakal sempurnakan hidup aku? Yang tulang rusuknya milik aku?
“Siapa nama dia?” bicara terlepas dari bibir. Singgah pula di telinga rakan aku, Raqib yang berkaca mata itu. Kebetulan sedang melewati aku selepas menghantar sebuah kotak komputer ke sebuah meja yang terletak di bahagian belakang.
Who?” Spontan Raqib bertanya. Langkah dia terhenti lalu berdiri di belakang aku yang sedang duduk sambil memerhati skrin komputer yang sedang melayarkan laporan terkini proses muatnaik aplikasi dan sistem baru.
The girl yang ada tantrum pagi-pagi tu?” Aku perlahankan suara, bimbang perbualan ini sampai ke telinga perempuan itu. Maklumlah jarak antara kami cuma dipisahkan oleh sebuah laluan yang tidak sebesar mana.
“Dia?” Bibir Raqib memuncung mengunjuk ke arah perempuan yang tidak perasan dirinya sedang menjadi bahan bualan. “Hahaha, kenapa berminat ke?”
“Kau yang handle pc dia kan?” soalku inginkan kepastian, sebab aku pasti nama dia tidak termasuk dalam senarai tugasan yang diserahkan kepada aku.
Raqib mengangguk dengan kening terjongket.
“Kita tukar. Biar aku yang handle pc dia.” Mata terus ralit memandang dia, entah kenapa sukar untuk dilepaskan.

She’s all yours. Hati-hati, you are facing with a wild cat. Nanti kena cakar.” Entah kenapa Raqib berkata begitu, itu mesti dah kena dengan perempuan tu. Kalau tak, tak adalah menceceh seperti begitu. Aku angkat kening.
I’ll take my chances,” ujarku kemudian. Wild cat? Lagi aku suka, ada challenge.
“Bila jadual dia?” sambungku kemudian. Peluang harus dicipta, selagi ada ruang dan waktu.
Tomorrow morning, good luck.” balas Raqib dengan senyuman penuh bermakna. Terasa seperti senyuman mengejek pun ada. Mungkin dia fikir aku tidak mampu menundukkan seorang perempuan seperti dia.

Luck is all I need. Macam tak sabar pula, kalau komputer milik kakak yang sedang aku siapkan ini sudah selesai, bolehlah aku segerakan peluang itu. Namun, kalau dilihat pada hasil tugasan ketika ini, lambat lagi kot nak usainya. Tak apalah, kita jumpa esok sahaja Cik Tantrum. Kalau sudah jodoh tidak ke mana. Kalau sudah jodoh juga, raya ini aku pinang kamu. Aku tergelak dalam hati dengan angan-angan yang satu itu.



0 comments:

Catat Ulasan

Komen pembaca yg comel...;p