Rabu, 4 September 2013

Officially Yours - part 7

Assalam & Morning semua. Past midnight and my eyes is getting sore. Manage to finish this eventually. Hee..harap semua suka- if , again if there is mistakes, typo or whatsoever - can always correct me. Love, xoxo , c u in the next entry.

Setibanya kami di bangunan yang dimiliki Anjung Holdings Sdn Bhd, kami disambut oleh seorang penyambut tetamu berbangsa Cina. Michelle namanya. Dia membawa kami ke sebuah bilik konferens.
“Orang baru, Fariq?”Sapa seorang lelaki muda. Sebaya Fariq atau mungkin tua setahun dua. Dia tersenyum tipis sambil menyapu bersih wajah aku.
Aku membalas senyuman yang dilemparkan sambil tunduk hormat.
Wow, impressive. Even in your decent look, you manage to catch an eye.” Sinis sahaja suara Fariq Hatta berbisik di telingaku.
Fariq Hatta, aku pandang sekilas dengan mulut mencebir. Apa-apa jer lah dengan dia ni. Malas aku nak layan. Aku ke sini bukan nak cari perhatian. Lagipun, siapa yang bawa aku ke sini in the first place?
Setelah hampir sejam lebih bermesyuarat, kami diminta ke bilik bersebelahan untuk light breakfast. Mujurlah ada jamuan makanan ringan, kalau tak mahu naik level angin gastrik aku. Pagi tadi, aku tak sempat pun nak bersarapan gara-gara Fariq Hatta.


Pelbagai jenis juadah disediakan. Syukur, bolehlah aku mengisi perut sambil-sambil mencuri pandang Fariq Hatta. Aku baru cuit sikit kuih-muih yang ada, Kak Su dah menggamit aku. Makanya sepanjang masa setengah jam itu, aku cuma mengikut Kak Su ke hulu ke hilir sambil diperkenalkan kepada pekerja-pekerja di bawah syarikat Anjung Holdings Sdn Bhd. Mereka yang berada dalam bilik mesyuarat tadi tentunya.
Dalam aku menahan rasa kebulur, aku sempat menangkap lelaki yang menyapa Fariq Hatta setibanya kami pagi tadi sedang mencuri pandang aku. Setiap kali ada peluang, dia cuba mengambil kesempatan mendekati aku. Bukan aku tak perasan. Cuma aku yang buat-buat tak perasan.
“Mana setiausaha Fariq?” tegur lelaki berkumis tipis itu dengan segelas minuman di tangan.
Aku menoleh ke arahnya. Baru sekejap aku ditinggalkan Kak Su, dia sudah datang menghampiri aku.
Flirting with my staff, aey Mr Ammar?” Penyelamat aku sudah muncul. Penyelamatlah sangat. Daa…
Setiap kali lelaki itu, kini aku tahu namanya Ammar datang, setiap kali itu juga Fariq Hatta mendekati aku. Eloklah juga, sebab aku rasa serba tak kena bila Ammar menegur aku.
You better be careful young lady. He got quite a reputation with women.
Is that so?” Tapi apa kurangnya awak, sambung aku dalam hati. Mata pula terkelip-kelip tatkala menatap wajah Fariq Hatta.
Ammar tergelak besar dengan kata-kata Fariq Hatta. “I am that charming, ain’t I?Kemudian beralih ke arah aku.And pretty good looking too, don’t you agree, sweety?
Adoi! Seorang lagi Encik Perasan! Nasib baiklah Kak Su muncul tepat pada masa, cepat-cepat aku mengejarnya dan meninggalkan kedua-dua lelaki itu. Cepatlah hari ini berakhir hendaknya.

***

Hari yang sungguh memenatkan. Terkejar ke sana ke mari untuk mesyuarat yang berlangsung kurang dua jam disusuli dengan sesi lawatan ke tapak projek. Rasa macam nak tidur jer bila balik semula ke hotel.
Aku baring menghadap siling. Sungguh aku letih. “Kak Su, pukul berapa kita kena check-out?
“Tak jadi check-out hari ni. Malam ni kita dijemput menghadiri majlis makan malam anjuran Anjung Holdings.”
“Hah? Habis yang akak siap packing barang ni kenapa?” aku mengiring menghadap Kak Su pula.
“Akak terpaksa balik KL hari ini. Esok ada mesyuarat dengan klien lain kat KL. Akak terpaksa hadir bersama Hisham yang akan menggantikan tempat Fariq sebagai wakil syarikat.”
“Habis Yaya macam mana, Kak?” takkan aku ditinggalkan di sini dengan si kaki buli tu.
“Alah, dinner biasa jer. Yaya temankanlah Fariq.‘Kan lebih baik dari terperap dalam bilik.”
“Yaya mana ada bawa baju lebih.” Iyalah, ingatkan dua hari jer. Aku mengeluh, kejap lagi kena khabarkan pada ayah dan ibu pula.
“Yaya tak kisah pun, kalau tak pergi dinner tu.” tak naklah aku nanti terserempak dengan Encik Ammar yang perasan tu.
Tiba-tiba loceng pintu berbunyi. Aku bergegas membukanya, kasihan kat Kak Su dengan perut boyotnya. 
Fariq Hatta kat muka pintu. Santai dengan T-shirt dan jeans denim paras lutut. “Jom hantar Kak Su ke air-port.
Aku buat muka tak larat.
You want to see the sunset with me, afterward?”
Sunset? Uik? Kening aku terjungkit dan mata aku sudah bersinar-sinar. Tidak mungkin aku lepaskan peluang itu. Ngee…  

***

Sungguh menakjubkan pemandangan ketika itu.  Aku sudah melabuhkan punggung ke atas pepasir yang memutih. Menarik rapat kedua lutut aku sambil menikmati jingga senja langit petang ketika itu. Mengasyikkan. Laut biru. Cahaya petang yang menimpa ke seluruh alam. Memukau. Dan… Fariq Hatta di sisi. Ngee…


I am speechless.” Terasa bayu bertiup menyapa pipi. Aku pejamkan mata. Nyaman.
“Subhanallah. Sangat-sangat indah.” Aku tarik nafas panjang sebelum menghembusnya. Senyuman terlakar di bibir ketika aku mengagumi kehebatan ciptaan Ilahi.
You are too.” Samar-samar suara Fariq Hatta menerpa gegendang telinga. Seperti berbisik di angin lalu.
Aku menoleh ke arah Fariq Hatta dan mata kami bertaut. Aku tergamam seketika dengan pandangan redup milik lelaki itu. Cepat-cepat aku matikan rasa yang datang. “Encik Fariq cakap sesuatu?”
Dia menggeleng dengan segaris senyuman dan keluhan kecil. “What are you thinking right now?
Aku teguk air liur. Awak, Fariq Hatta dengan saya di sini. Statement berani mati yang tidak mampu aku luahkan. Sebaliknya yang keluar dari bibir aku. “I don’t know.”
Dia tersenyum.
Aku ketawa kecil lagi bila aku sudah mula berangan semula.
Tell me.”
“Encik Fariq nak tahu? Tapi, jangan gelak kat saya.”
Why would I?
Aku angkat kening lagi.
I won’t. Promise.” Dia angkat tangan.
“Saya berangan.. yang akan ada seseorang melamar saya dalam suasana begini. Di tepi pantai, dengan meja kecil dihias comel .. you knowet cetera..” aku gelak lagi. “Tapi, tak naklah cerita lebih-lebih buat Encik Fariq bosan pula.”
And that somebody would be..
Aku tersipu-sipu. Takkan nak cakap awaklah. Hu-hu. “Mestilah Prince Charming saya, mana boleh bagi tau kat Encik Fariq.”
What do you think about me?”
Owh macam mana nak jawab tu? Sometimes you make me smiles, sometimes you make me want to cry, sometimes you hurt me inside but most of the time you make butterflies in my stomach. Kata-kata yang bermain di minda.
“Nak cakap macam mana ek..” nak puji lebih-lebih karang dia kata aku nak bodek dia pula. Nak kutuk-kutuk dia, karang dia potong gaji aku pula. Jadi aku pilih jawapan selamat.
“Sebenarnya…saya tak faham sangat dengan karakter Encik Fariq. Lagipun, saya bukannya pandai sangat dalam menilai orang.” Sebenarnya aku nak kata awak tu kadang-kadang menjengkelkan tapi tak sampai hati.
First impression?”
What do you want to hear from me?”
That I make you melt?”
Bagai nak luruh jantung aku mendengarnya. Bukan melt lagi Encik Fariq ooi! Dah habis cair dah ni. Panas! Panas!


“Saya Encik Fariq? Apa yang awak fikir tentang saya?” Nak tahulah jugakan.
I like everything about you.” Jawabnya tidak bernada.
Ergh? Lagi sekali aku tercengang. Kalau hari-hari macam ni, huh.. lemas aku.
What do you expect from a man?
Aduhai, kenapalah Fariq Hatta tanya soalan-soalan macam ni. I, actually..don’t expect much… cukuplah orang itu mencintai saya seadanya.”
Really?
“Yelah, siapalah saya kan?”
“Yasmin Hidayah, note this from me.” Dia pandang aku dalam-dalam sebelum berkata lembut tapi dalam nada yang tegas. “Don’t ever, ever look down on yourself.
Hmm..noted that, boss!”
Suasana kembali hening. Aku menguis pasir dengan ibu jari kaki.
“Encik Fariq selalu ke buat macam ni?”
“Duduk tengok matahari terbenam, you mean?”
Aku mengangguk.
“Tak pernah. Dengan awak jer.”
Blushing lagi aku. Perasan! “Encik Fariq mesti selalu cakap macam ni dengan perempuan kan?”
This kind of talk? Never.
Susah aku nak percaya tapi aku diam jer.
“Saya dah baca fail awak.”
Owh..
“Rupa-rupanya kita dulu satu universiti.Kenapa saya tak pernah jumpa awak dulu ek?”
Aku jungkit bahu. Ada jer, dia yang tak perasan aku. Hmm..
“Kalau kita kenal dari dulu, tentu lebih seronokkan?” Pandangan redup itu lagi.
Argh! Romantik sungguh! Aku tersenyum sepetkan mata. Make this moment last forever. I wanna feel this over and over.
“Comel!” Jarinya hampir nak sentuh hidung aku.
Aku mengelak.
You don’t have a slightest idea what I am thinking of right now.
Aku senyum sahaja cuma mata aku sahaja yang berkata-kata. That would be?
Renungan dijatuhkan dan senyuman menggoda dia berikan. “Saya rasa macam nak ngap jer awak kat sini.”
Berderau darah aku. Tergamam sambil telan air liur. Aku pandang dia yang masih leka menatap wajah aku. Urgh! Senyuman dan mata dia yang redup. Cair! Hati aku dup dap dup dap. Aku pasti sangat-sangat muka aku membahang merah sekarang. Gila!
Dia bangun tiba-tiba.“Jom, lama-lama dengan awak kat sini boleh jadi sasau saya.”
Tangan dihulurkan. Spontan jemari aku mendarat ke dalam genggamannya. Aku mendongak ke arahnya dan dia pantas menarik aku. Aku yang tak bersedia hampir jatuh ke dalam pelukan dia. Nasib baik aku sempat stabilkan diri. Isk! Malunya.
“Awak okey?”
Aku hanya mengangguk.
I wanted to stay longer but we had a dinner to attend to.”
Yup, majlis makan malam tu. “Encik Fariq, saya tak nak pergi boleh?”
Matanya melotot memandangku. “Nope, you must go. No excuse what so ever.”
Yee.. tiba-tiba saja karakter dia bertukar. Ntah apa-apa ntah. “Tapi..”
It’s a must, no argument.
Aku sudah mencebir. Argh!

2 comments:

Unknown berkata...

:)

Tanpa Nama berkata...

my my! so demn cuteeeeeeeeee!!!!!!!!!

Catat Ulasan

Komen pembaca yg comel...;p