Jumaat, 19 Ogos 2011

Pantun lagi.....

Pernah dengar tak orang yang sedang bercinta gunakan pantun....;p. Zaman sekarang tak pastilah ekk....tapi zaman nenek-moyang kita ada kut...cam filem melayu dolu-dolu.... Berikut contoh pantun berkaitan dengan cinta dan kasih-sayang:-

Yang biasa kita dengar

Hendak gugur, gugurlah nangka
Jangan menimpa si dahan pauh
Hendak tidur, tidurlah mata
Jangan dikenang orang yang jauh

Tinggi-tinggi si matahari
Anak kerbau mati tertambat
Sekian lama saya mencari
Baharu sekarang saya mendapat

Dari mana punai melayang
Dari paya turun ke padi
Dari mana datang sayang
Dari mata turun ke hati

Kalau padi, katakan padi
Tidak saya tertampi-tampi
Kalau sudi katakan sudi
Tidak saya ternanti-nanti

Kalau roboh kota Melaka
Papan di Jawa saya dirikan
Kalau sungguh bagai dikata
Nyawa di badan saya serahkan

Setakat itu dahulu.

0 comments:

Catat Ulasan

Komen pembaca yg comel...;p