Isnin, 28 Oktober 2013

Officially Yours - part 13

Assalam semua. Monday blues? Me too... ;) Jom layan bab seterusnya OY. Semoga anda terhibur. Kalau ada terkurang, mohon maaf terlebih dahulu. Tak sempat nak edit banyak2. Love you all, c u in the next entry.  


Jam belum menjejak pukul lapan pagi, aku sudah pun berada di pejabat. Bukannya ada hati hendak menyiapkan tugasan yang tak pernah berkurangan. Tapi pagi-pagi datang menopang dagu di atas meja, terkenangkan Fariq Hatta yang kini sudah jadi milik orang.
Apalah yang nak jadi dengan aku ni? Mood sedih yang melanda membawa aku mengimbau semula peristiwa yang membuatkan aku jatuh cinta pandang pertama pada Fariq Hatta. Lama dulu, sewaktu aku masih bergelar siswazah.
Ketika itu aku sedang melewati padang rekreasi untuk kembali ke kolej selepas sesi diskusi bersama beberapa orang penuntut lain. Fariq Hatta pula sedang bermain ragbi bersama rakan sepasukannya di padang yang sama. Entah bagaimana bola ragbi yang menjadi rebutan ahli pasukan ragbi itu boleh melayang dan terkena kepala aku. Aku yang sedang berjalan di tepi padang, tersungkur menyembah bumi.
Sakit? Gila, tak sakit? Memang sakit yang teramat hingga aku jatuh berguling di atas padang. Hendak meraung, suara bagaikan tersekat tak terkeluar. Sudahlah bergelumang dengan daun rumput yang baru dimesin, tudung pula berserabut akibat digosok-gosok tatkala cuba menghilangkan kesakitan yang datang.


“Okey tak?” tanya pemuda yang mula-mula datang mendapatkan aku.
Rasa nak pelangkung jer pemuda itu. Boleh pula dia bertanyakan soalan sebegitu? Tak nampak ke orang bagai nak pengsan kat atas tanah ni. Kalau dah terlantar atas tanah dan tak mampu nak bangun tu, tak okeylah tu.
“Fariq, engkau yang buat kan? Engkau hantar dia ke klinik,” salah seorang senior bersuara. Mereka semua sudah berkumpul mengelilingi aku. Buat malu aku sahaja. Tapi, nak buat macam mana? Aku hendak bangun pun tak larat, apatah lagi hendak berdiri.
“Aku tak sengaja,” balas Fariq Hatta dalam keadaan serba salah.  
“Sengaja tak sengaja, kau kena hantar dia ke klinik juga,” tegas kakak yang tinggal satu kolej dengan aku.
Mahu tak mahu Fariq Hatta terpaksa mencempung dan membawa aku mendapatkan rawatan. Itulah detik pertama aku mengenali Fariq Hatta. Insiden sebegitu, mana mungkin aku bisa lupakan tapi lelaki itu langsung tidak mengingatinya. Atau mungkinkah kesan bola ragbi itu membuatkan ingatan aku pada Fariq Hatta tidak pernah pudar? Sebab itu jugakah wajah Fariq Hatta terus melekat di minda?
Derap kaki yang seperti sengaja dihentak ke lantai membuatkan pekerja syarikat yang ada pagi itu menoleh ke arah si pemiliknya. Juga menyedarkan aku dari terus menyulam kisah silam.
“Siapa Yasmin Hidayah?” perempuan itu bersuara.
Terangkat kepala aku mendengar nama aku disebut-sebut. Mata pekerja yang lain sudah pun jatuh ke wajah aku yang terpinga-pinga.
“Saya,” ujarku seketika kemudian. Alangkah terkejutnya aku melihat siapa yang hadir. Perempuan cantik yang agak biasa kulihat. Apahal bakal isteri Fariq Hatta cari aku? Bakal? Opps! Sudah jadi isteri yang sah sebenarnya sejak semalam.
Dia melangkah menghampiri aku. Penuh gaya. “Yasmin Hidayah?”
Aku mengangguk mengiyakan.
Pangg! Pipi aku dilempang. Aku terkesima lalu memegang pipi yang memerah. Pedih! Tangannya naik lagi sekali. Tidak mahu pipi aku yang sebelah menerima habuan yang sama, aku pegang pergelangan tangannya.
“Awak kenapa? Serang saya membabi buta?” Walaupun aku dapat merasa kehadirannya itu ada kena-mengena dengan Fariq Hatta, tapi aku mahu dia sendiri memberitahu apa sebenarnya yang merasionalkan tindakannya sebentar tadi.
“Awak siapa dengan Fariq Hatta?” matanya tajam menikam wajahku.
Huh? Aku tergamam mendengar soalan yang diajukan. Siapa, siapa?
“Awak jangan buat-buat tak tahu. Fariq Hatta dah ceritakan segalanya pada saya.” Wajah garang milik Khairina bertukar jadi sendu tiba-tiba.
“Hah?” Aku pula menjadi semakin tidak faham. Ceritakan apa? Lagi, kalau dah tahu semua buat apa bertanya pada aku? Untuk mengesahkan cerita Fariq Hatta? Dan, cerita Fariq Hatta itu pula, apa butir-butirnya?
Aku masih tercegat memegang pergelangan tangannya. Masih cuba memahami perkara yang sedang berlaku.
Khairina menarik kasar tangannya hingga terlepas dari genggaman aku. Dia kemudiannya menuding jari tepat pada wajah aku. “Kau.. kau…” 
Ketika kekalutan itulah Fariq Hatta muncul. Jadi penyelamat aku, isteri dia atau penyelamat keadaan? Apa-apapun, sekurang-kurangnya dia ada untuk menjawab persoalan yang kini sedang memenuhi kotak minda aku. Atau mungkin tidak?
Khairina sudah mengongoi sedih dan sedang dipimpin keluar oleh Fariq Hatta. Dramanya. Agak-agak kalau aku buat drama macam tu, ada tak yang bersimpati? Hik! Tersedu pula aku. Aku pandang mereka berdua yang sedang beredar meninggalkan pejabat. Juga meninggalkan aku yang sedang termangu.
Eloklah pun Fariq Hatta itu muncul. Bagaimana hendak jadi suami yang baik kalau gagal memujuk isteri sendiri? Nampaklah juga ciri-ciri suami yang prihatin. Apapun, harus diberi peringatan kat bos aku ni, masalah rumahtangga silalah selesaikan di luar pejabat. Aku gelengkan kepala sambil hati menahan rasa. Yalah, yang kena tampar itu aku. Pedih masih terasa kat pipi ni ha!
“Kenapa tu?” tanya Kak Su yang baru tiba.
“Entah.” Aku jungkit bahu sambil memegang pipi. Nasib baik Kak Su tak nampak adegan tadi.
“Yaya, apasal tak balas mesej akak?”
“Bila pula akak hantar mesej kat Yaya?” Opps! Aku terlupa hendak menghidupkan semula telefon bimbit aku. Sejak semalam aku biar begitu sahaja selepas dimatikan.
“Yaya, you missed something big!” Mata Kak Su sudah bersinar-sinar dengan riak muka yang teruja.
Tatkala melihat wajah Kak Su, aku sudah dapat membaca yang mak buyung seorang ni sedang menunggu masa mahu menyampaikan cerita sensasi yang aku terlepas semalam. What did I miss last night? Yaa.. majlis akad nikah Fariq Hatta tentunya.

***

Sedikit pertengkaran kecil di antara Fariq Hatta dan Khairina berlaku ketika majlis baru hendak bermula. “Saya tak boleh lakukan ini. Saya tak boleh berkahwin lagi satu.”
Suara Fariq Hatta yang agak tinggi membuatkan para hadirin yang ada ketika itu memberi perhatian. Lebih-lebih lagi apabila mendengar kenyataan Fariq Hatta yang seperti mahu membatalkan majlis akad nikah tersebut.  Kebetulan pula tok kadi masih belum tiba. Kalau tok kadi ada, mau jadi panjang isu tersebut.
Darling? Jangan main-main,” suara Khairina kedengaran bergetar. Bibirnya diketapkan. “This is just a joke, right?
No! Sorry Rin, but I am not joking.” Suara Fariq Hatta agak tegang.
Khairina menarik lengan Fariq Hatta membawanya ke bilik pelamin yang sudah dihias indah untuk meraikan mereka sebagai bakal pengantin. Ibu kedua-dua mempelai yang mahu turut serta segera dihalang oleh pasangan masing-masing. Manakala, para tetamu sudah mula sok sek sok sek membuat pelbagai andaian. Melihat keadaan yang semakin riuh, tuan rumah yakni ayah pengantin perempuan pun bersuara.
 “Minta maaf hadirin sekalian, nampaknya ada sedikit masalah teknikal. Dijemput menjamu selera terlebih dahulu.”
Sementara itu di bilik pelamin.


“Apa ni Fariq?” airmata Khairina sudah bergenang. Sepatutnya hari ini hari bahagia untuk dirinya tapi sebaliknya pula yang berlaku.
I am sorry. I really am.” Fariq Hatta menghulurkan selembar kertas. Khairina menyambutnya dan sesaat kemudian tangisannya pecah.
You can’t be doing this to me.
Fariq Hatta tidak menjawab. Dia membiarkan sahaja Khairina menangis. Hendak memujuk, dia rasa dia tak patut dan lebih dari itu dia tak sanggup. Bimbang tangis Khairina semakin menjadi-jadi, bimbang jika  itu berlaku ianya akan menjerat dirinya pula.
“Mana family I nak letak muka,” sambung Khairina lagi. “Please tell me, you are just making this up.
Fariq Hatta terus-terusan mendiamkan diri. Bukan dia tidak merasa belas pada Khairina tapi dia tidak sanggup melukakan Khairina di kemudian hari. Tapi, yang paling penting dia mahu berlaku adil pada Khairina juga dirinya.
“Fariq, please..”
Selepas melepaskan sebuah keluhan yang berat Fariq Hatta berkata, “Someday, you will understand the reason behind all of this.
Kedua ibu-bapa Fariq Hatta dan Khairina sudah pun menunggu di luar pintu bilik ketika Fariq Hatta meninggalkan Khairina seorang diri.
“Kenapa ni Fariq?” pantas ibunya mengajukan soalan. Marah juga dia dengan anak lelakinya yang membuat keputusan mendadak dan di saat-saat terakhir. Dia yang beria-ia mahu menjodohkan anaknya dengan anak Puan Rahimah itu, alih-alih anaknya membatalkan perkahwinan. Rasa malu bertandang kerana majlis itu berakhir dalam keadaan sedemikian rupa. Mana mahu diletak muka?  
“Maafkan Fariq, mama, ayah.” Satu-satu wajah mereka Fariq pandang. Dia meneguk air liur, dia tahu mereka semua sedang mengalami keadaan yang sukar ketika itu. Tidak dapat dinafikan yang rasa bersalah itu menguliti diri tapi nasi sudah menjadi bubur. Hendak berpaling kembali itu sudah tidak mungkin.
So, you have made up your mind?” ayahnya pula bersuara.
Fariq mengangguk. “Fariq betul-betul minta maaf, tapi Fariq …”
“Pakcik faham,” balas ayah Khairina, Encik Sabri yang juga sahabat baik ayah Fariq Hatta. Kalau anak teruna itu tidak boleh menerima anaknya, hendak dipaksa-paksa pun tak ada gunanya.
“Imah pergi tengok-tengokkan anak kita tu,” ujar Encik Sabri.
“Makcik maafkan Fariq.”
Ibu Khairina tidak terkata apa. Kalau ikutkan hati, ringan sahaja tangannya ingin mendarat ke wajah anak muda itu. Tapi, dia lebih memikirkan keadaan anak perempuannya saat itu.
“Begitukah ceritanya Kak Su?” Aku yang mendengar cerita Kak Su, melopong dari mula hingga akhir. Khusyuk!
Jadi, Fariq Hatta tak jadi berkahwin dengan Khairina. Hmm.. berita gembira untuk aku. Yeay! Tapi, kalau ikut cerita Kak Su… Fariq Hatta sudah menjadi suami orang lain sebab itu dia tidak mahu menikahi Khairina. Sungguh aku tak sangka rupa-rupanya Fariq Hatta itu sudah berumah-tangga. Tapi, kenapa pula Khairina itu datang mencari aku? Jangan-jangan?

***

Fariq Hatta menghulurkan sekeping kertas yang pada pandangan aku nampak seperti dokumen perkahwinan.
“Apa ni?” aku bertanya.
“Sijil nikah kita.”
Hah? Aku ternganga. Aku perhatikan salinan sijil nikah yang ditulis dalam huruf jawi. Terketar-ketar aku memegang lembaran itu. Bila pula aku berkahwin dengan Fariq Hatta? Aku perhatikan cop yang tertera pada lembaran kertas tersebut. Dekat sempadan pula tu. Isk!
This is not true, right?
Fariq Hatta menyedut air sambil menatap wajahku tanpa sebarang reaksi.
“Fariq Hatta, you know forgery is wrong, and it is a crime. Right?” suara aku tekankan kononnya mahu memberitahu Fariq Hatta yang dia sudah melakukan satu kesalahan yang serius.
I know.” Selamba dia menuturkan tanpa rasa bersalah.
So? What are you doing?” marah aku. Aku tidak mahu terlibat dalam jenayah yang sudah dan sedang dia lakukan. Juga, yang paling penting aku tidak mahu meringkuk dalam penjara atas kesalahan yang bukan aku lakukan. Hidup aku masih panjang untuk dibazirkan begitu sahaja.
Yaya, cuba baca betul-betul.” Dia menyorong lembaran kertas itu semula kepadaku.
Aku teguk air liur dan dalam keadaan teragak-agak mula membaca. “Syed Hakimi… Rosmaliza..”
“Siapa mereka berdua ni?” sedikit kendur suara aku setelah mendapati dokumen tersebut sebenarnya salinan sijil nikah milik orang lain.
My friends, I borrowed this from them.
Mataku melotot. Takkanlah Khairina tak perasan. Atau..
“Dia tak tahu baca jawi.” Fariq Hatta menjawab persoalan yang bermain di minda aku.
Owh! Aku rasa nak tergelak tapi dalam masa yang sama simpati kerana perempuan itu dengan mudah diperdaya Fariq Hatta.
“Encik Fariq tak patut berbuat begitu.”
“Awak juga yang kata kalau Plan A tak jalan, Plan B ada.”
“Fariq Hatta. You know I don’t mean it like that.”Aku pejamkan mata. Sanggup dia gunakan  kata-kata aku itu untuk putar-belitkan kenyataan.
 “I am just being fair to her.
But, you are not being fair to me. Ingin sahaja aku jeritkan apa yang tersirat di hati aku. “You know…  A lie, will leads to another lie.


Fariq Hatta menghela nafas panjang dan berat. “Yeah, you are right.”
Setuju pun dengan kata-kata aku yang lebih kepada peringatan untuk dia.
That is why you are here.
Apa? Aku silap dengar? Berkerut dahi aku jadinya.
You are my next plan.” Sambungnya lagi.
Hah?! Apa maksud Fariq Hatta? Aku rasa macam nak simbah sahaja muka dia dengan air yang berada di depan aku. Dia ni tak belajar dari kesilapan ker?
No argument. Ready or not, you are going to meet my parents tomorrow.” Belum sempat aku membuka mulut dia sudah terlebih dahulu bersuara. Kali ini dengan kejutan yang agak menakutkan bagi aku. 

Aku pandang wajah Fariq Hatta. Dia nampak tenang-tenang sahaja sedang kepala aku sudah berdenyut-denyut. Apa ni Fariq Hatta? Aku geleng kepala, rasa macam hendak menangis sahaja ketika itu. Oh, tidak!

6 comments:

zoora berkata...

hahahaha...yaya kena bola ragbi si fariq sekali lagi!!!!!

rahsia hatiku berkata...

hohoho.. senang je dia ckap sijil nikah kita..kalau la betul...

Unknown berkata...

Lama tngu n3 bru. Rasa tk sbr tngu next n3,best sngt. Fariq 2 btl ska yasmin ke?he

Tanpa Nama berkata...

wohoo...nk lagi . .owh steady jer fariq

Fiza berkata...

Ha ah kn..fariq tu btl2 suka yaya ke..klu tak sian yaya...

IBNU MBBS ENTERPRISE berkata...

Tak da sambungan ka??

Catat Ulasan

Komen pembaca yg comel...;p